Városliget

Felhasználás, jogok

Creative Commons Licenc

Címkék

1797 (1) 1869 (1) 1885 (1) 1896 (2) 1945 (1) 1951 (1) 1983 (1) 2.világháború (1) 23-s villamos (1) Állatkert (4) Alsó-tó (1) amfiteátrum (1) angol kert (1) Angol Park (1) Arany János Emlékpad (1) Arany Manó (1) Aréna im Stadtwäldchen (1) Aréna út (2) autóverseny (1) Barlangvasút (1) Barokaldi (1) Bartha Miklós (1) Batthyány (1) Beck Ö. Fülöp (3) Béke Színház (1) Beszédes János László (1) Blondin (1) Boráros (1) Borszéky Frigyes (2) Both Béla (2) Bródy István (1) Budapest (2) Budapest Színház (2) bűnügy (1) Buzzi Bódog (1) Carolina gőzhajó (1) céllövölde (1) cirkusz (1) Colosseum (1) Csengery Antal szobra (1) Dalos Színház (1) Díszítőszobor (1) Dózsa György út (1) Dróthíd (1) Dunaiszky László (1) Ecclestone (1) ejtőernyő (1) elefánt (1) Eötvös József (1) építészeti tervpályázat (1) Erdélyi Mihály (1) Ezredéves Emlékmű (1) Ezredéves Kiállítás (1) fairtás (1) Faírtás (1) fakivágás (1) fasor (1) Feld Mátyás (2) Feld Zsigmond (2) Felső-tó (1) Felvonulási tér (1) Ferenc József (2) Fessler Leó (1) Feszty (1) Feszty Árpád (1) földalatti (1) Fontaine Lumineuse (1) Forma 1 (1) Fortuna Varieté (1) Fővárosi Múzeum (2) Francsek Imre (1) Fuchs Emil (1) Gádor István (1) Galó György (2) Garnerin (1) Géprombolók (1) Gizella tér (1) Gloriette (1) gróf Széchenyi István (1) Gyerekszínház (1) gyorsfénykép (1) Habsburg szobrok (1) hadikórház (1) Harangláb (1) harangláb (1) Hattyú-sziget (1) Hattyú sziget (1) Hattyú tó (1) Helfgott (2) Herner János (1) Hofhauser Antal (1) Hőköm Színház (1) Holló Barnabás (1) Holnemvolt Vár (1) Horthy Miklós mellszobra (1) Horváth Zsigmond (1) Hősök tere (1) hullámvasút (1) huszadik század (1) Hüvelyk Matyi (1) I. Ferdinánd (1) I. Világháború (1) Időkapszula (1) Időkerék (1) Ifjúság kútja (3) III. Károly (1) Iparcsarnok (1) Irányjelző (1) Istók János (1) István a király (1) Janáky István (1) Jókai (2) József nádor (1) Kazimír Károly (1) Képzőművészeti Kivitelező Vállalt (1) Kertészlányok (2) Királydomb (1) Királypavilon (2) Király utca (1) Kisfaludi Stróbl Zsigmond (3) Kisfiú korsóval (2) Kiss István (1) Kis Színház (1) Kőmíves Imre (1) korcsolya (1) körhinta (1) Körkép (1) koronázás (1) Körszínház (1) kötéltáncos (1) kötöttpályás közlekedés (1) Közlekedési Múzeum (1) Közlekedési szoborpanteon (1) Kratochwil Ferenc (1) Kresz Géza (1) Kronberger Lili (1) Leányfalu (1) Lechner Ödön (1) légitámadás (1) Lenin szobor (1) LigetBudapest (1) Ligetbudapest (1) Liget Budapest (1) Liliom (1) Liszt Ferenc fejszobor (1) Lomb Színpad (1) Magyar Alkotóművészek Háza (1) Magyar Műszínkör (1) majorság (1) Mária Terézia (2) Mátray Lajos (1) mesecsónak (1) Mezőgazdasági Múzeum (1) Miklóssy/Miklósy Gyula (1) Miklósy Színkör (1) Mikus Sándor (2) millennium (2) Molnár Ferenc (1) Műcsarnok (3) Művészsétány (1) Művész majális (1) Múzeumi negyed (2) Múzeumi Negyed (1) Múzsák (1) Nádor sziget (1) Nagy Endre (1) Nebbien (1) Népvarieté (1) Oborzil-Jenei (2) Ökördűlő (1) Olof Palme ház (2) Oroszlánok (1) Országos kiállítás (4) Oskar Marmorek (1) ostrom (2) Palasovszky Ödön (1) panorámakép (1) Pányvavető (1) parkosítás (1) parkrekonstrukció (1) Pátzay Pál (1) pavilon (1) Pesti Korcsolyázó Egylet (1) Pest városligeti magyar színkör (1) Petőfi Csarnok (1) Petőfi ház (1) Pfaff Ferenc (1) Reményi József (1) Reymetter (1) rondó (1) Royal Gerbeaud Pavilon (2) Samu Géza (1) sárkányok (1) ScalaSzínház (1) Sidló Ferenc (1) Siemens (1) Stefánia (1) Stokvájdli (1) Strobl Alajos (1) Sugárút (1) Szabad Színház (2) Szalkay Sándor (1) Szánkó (1) Szépművészeti Múzeum (2) Szépségverseny (1) Sziám (1) Sziklay Béla (1) Sziklay Kornél (1) színház (2) szobor (1) Szobormesék (1) Sztálin-szobor (2) tájképi kert (2) Tanácsköztársasági emlékmű (1) Telcs Ede (1) teve (1) Toldi szobor (1) történelem (1) Turul szobor (1) Úttörőpalota (1) Vajdahunyadvár (1) várárok (1) varieté (1) Városerdő (1) Városliget (8) Városligeti-tó (2) Városligeti Aréna (1) Városligeti jégpálya (1) Városligeti Színkör (4) városligeti vendéglő (1) Vaudeville Színház (1) Vénusz születése (3) Vidámpark (1) Vígszínkör (1) Világító szökőkút (1) Virágkiállítás (1) Virágkiállítási Pavilon (1) Vízhordó fiú (1) víziló (1) Vojtek Ödön (1) Vurstli (2) Weichinger Károly (3) Witsch Rudolf (1) Wünsch Róbert (1) Ybl Miklós (1) Zöldi Márton (1) Zsákody Csiszér János (1) Címkefelhő

Mesék a pesti Városligetből

2012.09.10. 10:04 liget

Metrót építünk anno1896

Címkék: földalatti millennium 1896 kötöttpályás közlekedés Siemens Városliget Aréna út Ferenc József Sugárút Wünsch Róbert Vojtek Ödön Gizella tér

Az Ezredéves Kiállítás közeledtével újra felszínre került a tömegközlekedés megannyi gondja a világvárosi címre pályázó Budapesten. Azt tudták a városatyák, hogy tömegek igyekszenek majd elérni a belvárosból a Városligetet, de hogy hogyan, arra nem nagyon volt ötletük. 

sugarut.jpg

A Sugárút az Operánál

Bár a főváros gyönyörű Sugárútja 1876-ra elkészült, az esztétikai kívánalmakon szigorúan őrködő Fővárosi Közmunkatanács nem engedte a kötöttpályás közlekedés kiépítését. Féltették a fakocka burkolatot, és csúnyának találták az úton végigfutó vaspályát. Az omnibusz közlekedés pedig nem tudta orvosolni a problémákat, zsúfolt volt, tömegek utaztatására alkalmatlan. A mentő ötlet Balázs Mórtól, a Budapesti Villamos Városi Vasút elnökétől származott: a közlekedést a föld alatt kell megoldani. Mivel a fővárosi törvényhatóságot sikerült meggyőzni a nagy tervnek, az elvi építési engedélyt - egy kikötéssel - 1894. nyarán meg is kapták. A kikötés az volt, hogy a kiállítás nyitóünnepségére, 1896. május 2-ra a földalattinak üzembe kell állnia.

epit2.jpg

A munkagödör

A kivitelezés ezután rohamtempóban indult. A kész terveket a Siemens cég szállíította, a munkások kiemelt bérezést kaptak, igaz hétvégén is dolgozni kellett. Munkába állítottak korszerű kotrógépet, villamos üzemű betonkeverőt, elektromos szivattyút is. A munkagödrök kiásását több ponton - az Eötvös utcánál, a Rippl Rónai utcánál - egyszerre kezdték. A földmunkák után a dúcolás következett, és októberre már álltak az Oetl vasöntöde oszlopai, amelyek a födémet voltak hívatva tartani. A beton minőségére annyira ügyeltek, hogy a Mérnök Egylet külön, e célra egy vizsgálóállomást létesített az Aréna - ma Dózsa György úton. Az Oktogonnál húzódó nagykörúti főgyűjtőcsatorna komoly fejtörést okozott a munkálatokat vezető Vojtek Ödönnek. A tanács nem engedte megbontani a csatornát, így végül egy bravúros mérnöki megoldással a pályát fölötte vezették el.

epit.jpg

A födém tartószerkezete

 

 

A földalatti teljes hossza a Gizella (ma Vörösmarty) tértől a Széchényi fürdőig - itt volt a végállomás- 3688, 76 méter, az állomások átlag 380 méterenként követik egymást. A Hősök tere után felszínen haladt mintegy 480 métert. (A pálya felett átívelő hajdani gyalogos átjáró, a vasbeton szerkezetű Wünsch-híd még ma is megvan a tó partján.)

hosok.jpg

A Hősök tere után a föld felett haladt az Állatkertig

A korabeli biztosítóberendezések is világszínvonalúak voltak - szintén a Siemens termékei. Automata fényjelző biztosította, hogy a kocsik állomásnyi távolságban kövessék egymást, és hogy a vezető pontosan tartsa a sebességet. A motorkocsikat a Schlick cégtől rendelték, amely pontosan szállította (vesd össze Alstom) a díszesen kivitelezett vonatokat (mahagóni burkolat, fenyő ablakkeret...). A megállók lejáratai gyönyörű pavilonok voltak, szecessziós stílusban, a peronok csempéit pedig a pécsi Zsolnay külön erre a célra készítette.

 

lejaro.jpg

Lejáró szecessziós stílben

 

Még két csoda: az építkezés határidőre elkészült, a költségkeretet pedig egyetlen petákkal se lépték túl.

Ezek után nem meglepő, hogy őfelsége I. Ferenc József 1896. május 8-án, büszkeségtől dagadó kebellel szállt fel a Gizella téri végállomáson, hogy mintegy 8 perc alatt megtegye  útját a városligeti végállomásig. Ott az üdvözlésére felsorakozott városi elöljárók és miniszterek előtt pedig kegyesen kinyilvánította:  hozzájárul, hogy a kontinens első földalatti vasútja e naptól felséges nevét viselje.

belül.jpg

Belső kiképzés mahagóniból

siemens.jpg

Az eredeti Siemens motorkocsi

metszet.jpg

Keresztmetszeti rajz egy állomásról


Szólj hozzá! · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://ujjealigetben.blog.hu/api/trackback/id/tr894765844

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.09.10. 14:30:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása