Városliget

Felhasználás, jogok

Creative Commons Licenc

Címkék

1797 (1) 1869 (1) 1885 (1) 1896 (2) 1945 (1) 1951 (1) 1983 (1) 2.világháború (1) 23-s villamos (1) Állatkert (4) Alsó-tó (1) amfiteátrum (1) angol kert (1) Angol Park (1) Arany János Emlékpad (1) Aréna út (2) autóverseny (1) Barlangvasút (1) Barokaldi (1) Bartha Miklós (1) Batthyány (1) Beck Ö. Fülöp (3) Beszédes János László (1) Blondin (1) Boráros (1) Borszéky Frigyes (2) Both Béla (1) Budapest (2) Budapest Színház (1) bűnügy (1) Carolina gőzhajó (1) céllövölde (1) cirkusz (1) Csengery Antal szobra (1) Díszítőszobor (1) Dózsa György út (1) Dróthíd (1) Dunaiszky László (1) Ecclestone (1) ejtőernyő (1) elefánt (1) Eötvös József (1) építészeti tervpályázat (1) Ezredéves Emlékmű (1) Ezredéves Kiállítás (1) Faírtás (1) fairtás (1) fakivágás (1) fasor (1) Feld Mátyás (1) Feld Zsigmond (1) Felső-tó (1) Felvonulási tér (1) Ferenc József (2) Fessler Leó (1) Feszty (1) Feszty Árpád (1) földalatti (1) Fontaine Lumineuse (1) Forma 1 (1) Fővárosi Múzeum (2) Francsek Imre (1) Fuchs Emil (1) Gádor István (1) Garnerin (1) Géprombolók (1) Gizella tér (1) Gloriette (1) gróf Széchenyi István (1) gyorsfénykép (1) Habsburg szobrok (1) hadikórház (1) Harangláb (1) harangláb (1) Hattyú-sziget (1) Hattyú sziget (1) Hattyú tó (1) Helfgott (2) Herner János (1) Hofhauser Antal (1) Holló Barnabás (1) Holnemvolt Vár (1) Horthy Miklós mellszobra (1) Hősök tere (1) hullámvasút (1) huszadik század (1) Hüvelyk Matyi (1) I. Ferdinánd (1) I. Világháború (1) Időkapszula (1) Időkerék (1) Ifjúság kútja (3) III. Károly (1) Iparcsarnok (1) Irányjelző (1) Istók János (1) István a király (1) Janáky István (1) Jókai (2) József nádor (1) Képzőművészeti Kivitelező Vállalt (1) Kertészlányok (2) Királydomb (1) Királypavilon (2) Király utca (1) Kisfaludi Stróbl Zsigmond (3) Kisfiú korsóval (2) Kiss István (1) korcsolya (1) körhinta (1) Körkép (1) koronázás (1) kötéltáncos (1) kötöttpályás közlekedés (1) Közlekedési Múzeum (1) Közlekedési szoborpanteon (1) Kresz Géza (1) Kronberger Lili (1) Leányfalu (1) Lechner Ödön (1) légitámadás (1) Lenin szobor (1) LigetBudapest (1) Ligetbudapest (1) Liget Budapest (1) Liliom (1) Liszt Ferenc fejszobor (1) Magyar Alkotóművészek Háza (1) majorság (1) Mária Terézia (2) Mátray Lajos (1) mesecsónak (1) Mezőgazdasági Múzeum (1) Mikus Sándor (2) millennium (2) Molnár Ferenc (1) Műcsarnok (3) Művészsétány (1) Művész majális (1) Múzeumi negyed (2) Múzeumi Negyed (1) Múzsák (1) Nádor sziget (1) Nebbien (1) Oborzil-Jenei (2) Ökördűlő (1) Olof Palme ház (2) Oroszlánok (1) Országos kiállítás (4) Oskar Marmorek (1) ostrom (2) Palasovszky Ödön (1) panorámakép (1) Pányvavető (1) parkosítás (1) parkrekonstrukció (1) Pátzay Pál (1) pavilon (1) Pesti Korcsolyázó Egylet (1) Petőfi Csarnok (1) Petőfi ház (1) Pfaff Ferenc (1) Reményi József (1) Reymetter (1) rondó (1) Royal Gerbeaud Pavilon (2) Samu Géza (1) sárkányok (1) Sidló Ferenc (1) Siemens (1) Stefánia (1) Stokvájdli (1) Strobl Alajos (1) Sugárút (1) Szabad Színház (1) Szánkó (1) Szépművészeti Múzeum (2) Szépségverseny (1) Sziám (1) színház (1) szobor (1) Szobormesék (1) Sztálin-szobor (2) tájképi kert (2) Tanácsköztársasági emlékmű (1) Telcs Ede (1) teve (1) Toldi szobor (1) történelem (1) Turul szobor (1) Úttörőpalota (1) Vajdahunyadvár (1) várárok (1) varieté (1) Városerdő (1) Városliget (8) Városligeti-tó (2) Városligeti Aréna (1) Városligeti jégpálya (1) Városligeti Színkör (3) városligeti vendéglő (1) Vénusz születése (3) Vidámpark (1) Világító szökőkút (1) Virágkiállítás (1) Virágkiállítási Pavilon (1) Vízhordó fiú (1) víziló (1) Vojtek Ödön (1) Vurstli (2) Weichinger Károly (3) Witsch Rudolf (1) Wünsch Róbert (1) Ybl Miklós (1) Zsákody Csiszér János (1) Címkefelhő

Mesék a pesti Városligetből

2024.10.18. 15:33 liget

MEGKERÜLTEK AZ ELTÜNTNEK HITT KERTÉSZLÁNYOK

Címkék: Leányfalu Kisfaludi Stróbl Zsigmond Beck Ö. Fülöp Ifjúság kútja Vénusz születése Kertészlányok Borszéky Frigyes Virágkiállítási Pavilon

A cikk az Arcanum Adatbázisának felhasználásával készült.

Az 1940-es évek első felében a városligeti Virágkiállítási Pavilon parkjában állt Borszéky Frigyes Kertészlányok című, 100 cm-es nyerskő talapzaton álló, kb. 150 cm nagyságú kerámia szobra. A szobor két leányalakot ábrázolt, az egyik lány kezében locsolókanna volt, a másik mellette guggolt. Mindenki úgy tudta, hogy a műalkotás a Városligetet ért bombatámadás során megsemmisült. Ám mára kiderült, hogy a szobor kissé meggyötört állapotban, de viszonylag jól van Leányfalun, a Providus Ház Idősek Otthona udvarában.


kerteszlanyok_szobor_borszeki_frigyes_1.jpgBorszéky Frigyes Kertészlányok c. szobra a Virágkiállítási Pavilon
kertjében 1942 körül

1939. május 1-én a Városligetben Horthy Miklós jelenlétében adták át a frissen felépült Virágkiállítási Pavilont a volt Kolegerszky Kioszk telkén. A felkért építész- tervezők között volt Györgyi Dénes (1886-1961), többek között a torinói, a brüsszeli és a barcelonai világkiállítás magyar pavilonjának tervezője, valamint Rimanóczy Gyula (1903-1958), aki a Pasaréti téri templomot és autóbusz végállomást, a Dob utcai Postaigazgatóság épületét, valamint a Bosnyák téri templomot tervezte.
A pályázatot végül Weichinger Károly (1893-1982) nyerte, aki egyéb munkái mellett – (Reményi József szobrászművésszel közösen) - megtervezte a II. világháború alatt elpusztult városligeti Arany János Emlékpadot, illetve nevéhez fűződik a volt Felvonulási téren felállított Lenin szobor (Pátzay Pál alkotása) mögötti 15 méter magas, svéd vörös gránittal burkolt felfelé keskenyedő csonka gúla.

Az új pavilon körül számos szobor is helyet kapott.
A főbejárat előtt állították fel Kisfaludi Strobl Zsigmond 1908-ban készült Vénusz születése című szobrát. A szoborból később több példány is készült, melyek ma is láthatóak nagyvárosaink (pl. Nyíregyháza, Zalaegerszeg, Eger) közterein, de található egy másolat a FÉSZEK Klubban is. Hogy a városligeti Vénusz a II. világháború után hová került, mi lett a sorsa, arról nincsenek információk.


viragkiallitasi_pavilon007_1.jpgKisfaludi Strobl Zsigmond: Vénusz születése c. szobra a
Virágkiállítási Pavilon kertjében

Beck Ö. Fülöp Ifjúság kútja c. kútszobra a Pavilon Stefánia út felöli részén állt. Az alkotást eredetileg 1938 tavaszán, a Rózsadomb alján, a Zárda és Margit utcák összeszögelésénél kiképzett rózsaligetben állítottak fel. Néhány hónappal később azonban a szomszédos Ferences rendi kolostor főnöke, Pater Valerian beadványban kérte a város vezetésétől, hogy az erkölcsöket sértő meztelen nőalakot távolítsák el a környékről. Rövid raktári lét után a szobor a városligeti Virágkiállítási Pavilonhoz került. A mű túlélte az 1944-es bombázásokat, 1950-ben visszahelyezték a Margit térre, ahol az eredeti elképzeléseknek megfelelően ismét kútszoborként funkcionál.


viragkiallitas20431.jpgBeck Ö. Fülöp Ifjúság kútja c. kútszobra a Virágkiállítási Pavilon
Stefánia út felöli részén

Semmit nem tudunk a Kisfiú korsóval c. szobor alkotójáról, annyi azonban bizonyos, hogy a kb. 80 cm kő talapzaton álló kisfiú alak mintegy 150 cm magas volt, kerámiából készült és a Virágkiállítási Pavilon kertjében állt. A Városligetet ért bombatámadások során minden bizonnyal megsemmisült.

 kisfiu_korsoval_szobor_n_a.jpgKisfiú korsóval a Virágkiállítási Pavilon kertjében

Szintén a Virágkiállítási Pavilon közelében állították fel Ispánk József szobrászművész alkotását, a Tompa Mihály tiszteletére emelt emlékoszlopot.

tompak.jpg Tompa Mihály emlékoszlopa felújítva 2024 őszén

Borszéky Frigyes Kertészlányok c. szobrának köztéren való elhelyezését 1940-ban maga a művész kérte. A Főváros a műalkotás helyéül a Virágkiállítási Pavilon kertjét jelölte ki.

A Kertészlányok alkotója, Borszéky Frigyes 1880. március 5-én a Zemplén megyei Megyaszón született. Körorvos borszeky_foto.jpgédesapja egy évvel fia születése előtt nevét Weinsteinről Borszékyre magyarosította. Művészeti tanulmányait 1899-ben a budapesti Mintarajziskolában kezdte, majd állami ösztöndíjasként Münchenben, Hollandiában és Londonban tanult. Pályafutása kezdeti időszakában elsősorban festményeivel tűnt fel. Szívesen festett tájképeket, csendéleteket, portrékat, aktokat, képei már a századfordulótól rendszeresen feltűntek tárlatokon. Érdeklődése később a porcelánfestés felé fordul. Ekkoriban az egyszerű, fehér porcelántárgyak díszítő festése foglalkoztatta. Stílusa egyre kifinomultabb lett és nagyjából a húszas évek elejétől nem volt olyan kiállítás a Nemzeti Szalonban, ahol ne találkozhattak volna a látogatók Borszéky festett kerámiáival. Alkotásai elsősorban dísztárgyak (vázák, dísztálak), ékszerek (melltűk) vagy használati tárgyak (csészék, tányérok, étkészletek), illetve különféle ruhákban, helyzetekben megjelenő nőalakok és aktok voltak. A Magyar Iparművészet már 1918-ban így írt róla: „megállapíthatjuk, hogy a magyar porcellánfestészetnek alig van ma sokoldalúbb és a technika minden csínját-bínját jobban értő mestere, mint Borszéky. … Kár, hogy csak parcellánraktárakban kapható edényeken mutathatja meg művészetét. Képessége csak akkor bontakozhatik ki teljesen, ha majd a formát is ő adja meg és azzal szerves egységbe olvadhat a díszítés.”


borszeky-frigyes_a_forrasnal-jpg.jpgBorszéky Frigyes: Forrásnál c. festménye

1920-ra Borszéky Frigyesnek már kevés volt az ún. fehéráru díszítése, többre vágyott, leginkább arra, hogy szépen festett saját tervezésű és készítésű kerámia tárgyakat tudjon előállítani. Kezdeti nehézségek után 1922-ben Pesterzsébeten, az Előd u. 35-37.-ben már saját kerámiagyárából, a „Borszéky Frigyes Magyar Művészi Kerámia Műhelyből” kerültek ki szebbnél szebb porcelánjai: egyebek között egyedi tervezésű étkészletek, teáskészletek, vázák és cukorkásdobozok. Alkotásai nemcsak itthon, külföldön is szép sikerrel szerepeltek kiállításokon, bemutatókon. 1923-ban a monzai Nemzetközi Iparművészeti Kiállításon díszoklevelet kapott. Bár a cég termékei népszerűek és kelendőek voltak, a gazdasági körülmények nem kedveztek Borszéky vállalkozásának. 1924-re már jelentős adósságot halmozott fel, 1925-ben pedig a gyár teljes egészében a hitelezőké lett. 1926-ban több műtárgyát felajánlotta a Magyar Királyi Iparművészeti Múzeumnak.
Családjával a Veres Pálné utcában lakott, de a nyarakat több mint két évtizeden keresztül Leányfalun töltötte. Budapest ostromát szerencsésen túlélte, ám 1946-ban egy parasztpárti aktivista pártja támogatásával kiigényelte lakását és műtermét, melyet az illető meg is kapott, így Borszéky és családja egy időre nincstelen hajléktalanná vált. Többszöri eredménytelen próbálkozás után végül visszakapta lakását. 1955-ben szinte teljesen elfeledve hunyt el.


teaskeszlet.jpgTeáskészlet a Borszéky Frigyes Magyar Művészi Kerámia Műhelyből

Két nagyobb kerámia szobrát ismerjük, melyek bizonyára gyárában készültek még a 20-as évek elején. Az egyik 1941-től Óbudán, a Szőlő és Tímár utcai kislakásos ház udvarán állt. Háború utáni sorsa ismeretlen.

anya_es_gyermeke.jpgAnya és gyermeke Óbudán, a Szőlő és Tímár utcai
kislakásos bérház udvarán

A másik a Kertészlányok, melyről mindenki úgy tudta, hogy a háború során megsemmisült. Ezt a vélekedést erősítette Rajna György: Budapest köztéri szobrainak katalógusa c. munkája is. (Budapest, 1989, Budapesti Városvédő Egyesület). A könyv megjelenését követően a szoborral kapcsolatos publikációk ezt az információt vitték tovább.
Ám mindenki figyelmét elkerülte egy, a Magyar Nemzet 1980. március 27-i számában megjelent olvasói levél, mely Borszéky Frigyes születésének 100. évfordulója alkalmából íródott. A levél írója a születésnapi megemlékezés kapcsán egyebek között megemlítette, hogy Borszéky „… majd 25 esztendőn át minden nyarat Leányfalun töltött feleségével”, illetve, hogy „színes majolika szoborcsoportja, a bájos Kertészlányok Leányfalu régi tanácsházának kertjét díszítette, jelenleg az Üvegipar épít ott üdülőt, és remélhető, hogy az építkezés befejezését követő parkrendezés során a szoborcsoport ismét illő helyre kerül.”

A szobor tehát nem semmisült meg a háborúban, 1980-ban még megvolt. Nagy valószínűséggel Borszékynek épségben sikerült a Kertészlányokat kimentenie a bombázások során megsérült Virágkiállítási Pavilon kertjéből. A szobrot Veres Pálné utcai lakásában nem tudta elhelyezni, ezért vélhetően felajánlotta kedvelt üdülőhelyének, Leányfalunak. 
A Magyar Nemzetben megjelent írás nyomán lelkes leányfalui lokálpatrióták közreműködésével nemrégiben sikerült kideríteni, hogy a szobor az 1970-es években annak az 1870 körül épült villának a kertjében állt, amely valaha Feleky Miklós (1818-1902) színész, rendező színházigazgató és felesége, a szintén színész Munkácsy Flóra (1836-1906) tulajdona volt. Feleky 1888-ban mint a Nemzeti Színház örökös tagja vonult nyugdíjba, élete utolsó éveiben Leányfalu nyaraló-telepén lévő villájuk parkját és a hozzá tartozó 16 holdas szőlőt gondozgatta, valamint műkedvelő előadásokat rendezett a helyi kaszinóban.

kerteszlanayyok_1980_korul.jpgA volt Feleky villa kertje az 1970-es évek vége felé

A villa helyén később a Hőpalack-, majd Üvegipari Szakszervezet Üdülője állt. Az épületet az 1990-es évek második felében átépítették. Napjainkban a Providus Ház Idősek Otthona működik benne, melynek kertjében a szobor ma is megtekinthető.

leanyfalun_kicsi.jpgKertészlányok a Providus ház udvarán 2024 októberében
(fotó: Aradszki Enikő)

Külön köszönet a leányfalui lokálpatriótáknak, elsősorban Cser Erzsébetnek és Aradszki Enikőnek, akik segítettek a szobor felkutatásában, lefényképezésében.

Frissítve: 2024. október 29.

Ligetfalvi György

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ujjealigetben.blog.hu/api/trackback/id/tr6518710746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása