Városliget

Felhasználás, jogok

Creative Commons Licenc

Címkék

1797 (1) 1869 (1) 1885 (1) 1896 (2) 1945 (1) 1951 (1) 1983 (1) 2.világháború (1) 23-s villamos (1) Állatkert (4) Alsó-tó (1) amfiteátrum (1) angol kert (1) Angol Park (1) Arany János Emlékpad (1) Aréna út (2) autóverseny (1) Barlangvasút (1) Barokaldi (1) Bartha Miklós (1) Batthyány (1) Beck Ö. Fülöp (3) Beszédes János (1) Blondin (1) Boráros (1) Borszéky Frigyes (2) Both Béla (1) Budapest (2) Budapest Színház (1) bűnügy (1) céllövölde (1) cirkusz (1) Csengery Antal szobra (1) Dózsa György út (1) Dróthíd (1) Dunaiszky László (1) Ecclestone (1) ejtőernyő (1) elefánt (1) Eötvös József (1) építészeti tervpályázat (1) Ezredéves Emlékmű (1) Ezredéves Kiállítás (1) fairtás (1) Faírtás (1) fakivágás (1) fasor (1) Feld Mátyás (1) Feld Zsigmond (1) Felső-tó (1) Felvonulási tér (1) Ferenc József (1) Feszty (1) Feszty Árpád (1) földalatti (1) Fontaine Lumineuse (1) Forma 1 (1) Fővárosi Múzeum (2) Francsek Imre (1) Fuchs Emil (1) Garnerin (1) Géprombolók (1) Gizella tér (1) Gloriette (1) gyorsfénykép (1) hadikórház (1) harangláb (2) Hattyú-sziget (1) Hattyú sziget (1) Hattyú tó (1) Helfgott (2) Hofhauser Antal (1) Holló Barnabás (1) Holnemvolt Vár (1) Horthy Miklós mellszobra (1) Hősök tere (1) hullámvasút (1) huszadik század (1) Hüvelyk Matyi (1) I. Világháború (1) Időkapszula (1) Időkerék (1) Ifjúság kútja (3) Iparcsarnok (1) Istók János (1) István a király (1) Janáki István (1) Jókai (2) József nádor (1) Képzőművészeti Kivitelező Vállalt (1) Kertészlányok (2) Királydomb (1) Királypavilon (2) Király utca (1) Kisfaludi Stróbl Zsigmond (3) Kisfiú korsóval (2) korcsolya (1) körhinta (1) Körkép (1) koronázás (1) kötéltáncos (1) kötöttpályás közlekedés (1) Közlekedési Múzeum (1) Közlekedési szoborpanteon (1) Kresz Géza (1) Kronberger Lili (1) Leányfalu (1) Lechner Ödön (1) légitámadás (1) Lenin szobor (1) LigetBudapest (1) Ligetbudapest (1) Liget Budapest (1) Liliom (1) Liszt Ferenc (1) Magyar Alkotóművészek Háza (1) majorság (1) Mária Terézia (1) mesecsónak (1) Mezőgazdasági Múzeum (1) Mikus Sándor (2) millennium (2) Molnár Ferenc (1) Műcsarnok (3) Művészsétány (1) Művész majális (1) Múzeumi negyed (2) Múzeumi Negyed (1) Múzsák (1) Nádor sziget (1) Nebbien (1) Oborzil-Jenei (2) Ocskay László (1) Ökördűlő (1) Olof Palme ház (2) Oroszlánok (1) Országos kiállítás (4) ostrom (2) Palasovszky Ödön (1) panorámakép (1) Pányvavető (1) parkosítás (1) parkrekonstrukció (1) Pátzay Pál (1) pavilon (1) Pesti Korcsolyázó Egylet (1) Petőfi Csarnok (1) Petőfi ház (1) Pfaff Ferenc (1) Reymetter (1) rondó (1) Royal Gerbeaud Pavilon (2) Samu Géza (1) sárkányok (1) Sidló Ferenc (1) Siemens (1) Stefánia (1) Stokvájdli (1) Sugárút (1) Szabad Színház (1) Szánkó (1) Széchenyi István mellszobra (1) Szépművészeti Múzeum (2) Szépségverseny (1) Sziám (1) színház (1) szobor (1) Sztálin-szobor (2) tájképi kert (2) Tanácsköztársasági emlékmű (1) Telcs Ede (1) teve (1) Toldi (1) Toldi Miklós (1) történelem (1) Úttörőpalota (1) Vajdahunyadvár (1) várárok (1) varieté (1) Városerdő (1) Városliget (8) Városligeti-tó (2) Városligeti Aréna (1) Városligeti jégpálya (1) Városligeti Színkör (3) városligeti vendéglő (1) Vénusz születése (3) Vidámpark (1) Világító szökőkút (1) Virágkiállítás (2) Virágkiállítási Pavilon (1) Vízhordó fiú (1) víziló (1) Vojtek Ödön (1) Vurstli (2) Weichinger Károly (2) Witsch Rudolf (1) Wünsch Róbert (1) Zsákody Csiszér János (1) Címkefelhő

Mesék a pesti Városligetből

2024.12.29. 18:34 liget

Szobormesék - 3. rész

Címkék: Gloriette Sztálin-szobor Mikus Sándor Lenin szobor Pátzay Pál Csengery Antal szobra Zsákody Csiszér János Széchenyi István mellszobra Dunaiszky László Tanácsköztársasági emlékmű

A cikk az Arcanum Adatbázisának felhasználásával készült

Ebben a sorozatban olyan szobrok, emlékművek nyomába eredünk, melyek valaha a Városliget díszei voltak, ám ma már bottal üthetjük a nyomukat. Néhányat máshová helyeztek, néhány megsemmisült vagy eltűnt, és vannak olyanok is, melyeket valamilyen ok miatt elbontottak és manapság sorsuk jobbra fordulására várnak.

 LENIN SZOBOR
Budapest Főváros Tanácsa 1953-ban hirdetett pályázatot Lenin alakjának megformálására, ez azonban akkor eredménytelenül zárult. Az 1956-ban lebonyolított újabb pályázati forduló keretén belül Beck András, Kamotsay István és Kerényi Jenő kapott felkérést a tervek elkészítésére. A forradalom miatt azonban a szoborállítás lekerült a napirendről, és csak 1958-ban merült fel ismét. Végül 12 évvel az első pályázat meghirdetése után, 1965-ben avatták fel Pátzay Pál (1896-1979) szobrászművész szobrát a Felvonulási téren, nem messze a hajdani Sztálin-szobor helyétől. A szobrász művéért megkapta második Kossuth-díját.

lenin.jpgA Lenin szobor 1972-ben (Forrás: Fortepan / ETH Zürich)

A Szovjetunió első vezetőjét ércbe öntő alkotás szakított a korábbi heroizáló ábrázolásmóddal, egy lágy tekintetű, emberközeli Lenint igyekezett megformálni. A mű monumentalitását a mögötte emelt, Weichinger Károly (1893-1982) által készített, 15 méter magas, svéd gránittal burkolt, felfelé keskenyedő csonka gúla adta. (Az ő nevéhez fűződik egyebek között a városligeti Virágkiállítási pavilon, illetve az Arany János Emlékpad építészeti tervezése is). Ennek magassága pontosan a mellé szánt, de soha meg nem épült Nemzeti Színház tervezett párkánymagasságának felelt volna meg.

elszallitas.jpg"Felújításra" szállítják el a Lenin szobrot (forrás: Népszava, 1989. június 1.)

A szobrot 1989. május 31-én, Nagy Imre és mártírtársai újratemetése előtt 2 héttel felújításra hivatkozva teljesen beállványozták, majd elszállították, „hiszen már két éve nyilvánvalóak a szerkezeti problémák”. A magas felújítási költségekre - 17 millió Ft - hivatkozva a Fővárosi Tanács úgy döntött, hogy a szobor nem kerül vissza régi helyére. 1990 nyarán aztán szép csendben elbontották az építészeti részeket is. Az érdeklődők a szobrot ma a Szoborparkban tekinthetik meg.

 CSENGERY ANTAL SZOBRA
Csengery Antal (1822-1880) politikus, publicista, a Magyar Tudományos Akadémia tagja, a Földhitelintézet igazgatója. Egykor nyári villája a Liget szélén, az Aréna úton állt. „A nagy kultúr érdemekkel bíró tudós tanár és műfordító” szobrának felállítását tanítványai és tisztelői a 1930-as évek elején kezdeményezték.
Zsákody Csiszér János (1883-1953) szobrászművész 220 cm-es haraszti mészkő talapzaton álló, 250 cm-es, bronz szobrát 1938-ban állították fel a Damjanich utca és az Aréna (ma Dózsa György) út sarkán, az Aréna út 74. sz. házzal szemben, a Regnum Marianum templom mellett.

csengery2.jpgCsengery Antal szobra a Regnum Marianum templom kertjében

A szobrot 1950-ben, egy évvel a Regnum Marianum templom lerombolása előtt áthelyezték mai helyére, a VII. kerületi Almássy térre.

csengery_almasy_terk.jpgCsengery Antal szobra az Almássy téren 2024-ben

A szobor talapzatán az alábbi felirat olvasható:

"Csengery Antal
1822-1880
A Polgári Iskola megalapítója.
Hazáját szerető öntudatos magyar polgári társadalom
teheti naggyá és boldoggá az országot."

 SZÉCHENYI ISTVÁN MELLSZOBOR
Széchenyi István (1791-1860) a XIX. század húszas éveiben megindult reformmozgalom kezdeményezője, kiváló író és államférfi, a magyar lóversenyzés alapjainak megteremtője, a Magyar Tudományos Akadémia alapítója, a balatoni gőzhajózás létrehozója. Kiemelkedő munkája a "Hitel", mely Magyarország polgári átalakulásának, gazdasági-társadalmi programjának összefoglalója. Nevéhez kapcsolódik egyebek között az Al-Duna szabályozása, a Lánchíd felépítésének kezdeményezése.
Az 1866-ban meghirdetett Széchenyi szoborpályázatra 17 művész küldte be szobortervét, közülük a bírálóbizottság Dunaiszky László (1822-1904)  pályamunkájának megvalósítását támogatta. Az eredeti szobor titokzatos körülmények között eltűnt, sorsa ismeretlen. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum a megmaradt kisminta alapján újraöntette, és a 150 cm kőtalapzaton álló 80 cm-es bronz mellszobrot 1968-ban a Múzeum főbejáratánál helyezte el.


szechenyi_istvan.jpg

Felirata: „GRÓF SZÉCHENYI ISTVÁN / 1791-1860 / MIDŐN A KÖZLEKEDÉSI / ÜGYEK RENDEZÉSÉBEN / HAZÁNK ANYAGI / FELVIRÁGZÁSÁNAK / TALPKÖVEIT AKARJUK / LETENNI, NE FELEJTSÜK / HOGY EZÁLTAL / EGYSZERSMIND / VISZONYAINK EGÉSZ / ÉPÜLETÉT ÉRINTJÜK. / SZÉCHENYI ISTVÁN JAVASLATA / A MAGYAR KÖZLEKEDÉSÜGY / RENDEZÉSÉRŐL 1848”

A múzeum 2016-os lebontását megelőzően a szobrot elszállították.

TANÁCSKÖZTÁRSASÁGI EMLÉKMŰ
Megvalósítására 1957-ben nagyszabású pályázatot írtak ki, melyen Kiss István (1927-1977) nyerte el a megbízást. A szobrász az emlékmű elkészítéséhez Berény Róbert 1919-es Fegyverbe! Fegyverbe! plakátjának motívumát használta fel.

fegyverbe.jpgBerény Róbert plakátja

Az emlékmű elkészítése elhúzódott, és csak a Tanácsköztársaság kikiáltásának 50. évfordulóján, 1969-ben avatták fel. A nyolc méter magas, hat tonna súlyú bronzfigura a Hofer Miklós (a meg nem valósult Nemzeti Színház tervezője) által tervezett 20x21 méter méretű, spirálisan emelkedő talapzaton nagyjából az egykori Regnum Marianum templom helyén lett felállítva, melyet éppen a Tanácsköztársaság leverésének emlékére építettek 1931-ben. Mérete a Lenin szoborhoz hasonlóan a tervezett új Nemzeti Színház arányaihoz igazodott. Az emlékmű elhelyezésének egyik célja az volt, hogy a Lenin szoborral együtt a különböző felvonulások, pártrendezvények állandó háttérdíszlete legyen.

tankozt_szobor.jpgKiss István szobra

A Ligetből kirohanó monstrum soha nem vált elfogadottá, és soha nem épült bele a városképbe. A korabeli pesti humor a kabinos szobraként emlegette. (A magyarázat szerint a Széchenyi fürdő kabinosa üvöltve rohan a szórakozott fürdővendég után, kezében annak ottfelejtett törölközőjével.)
A szobor eltávolítása (1990) óta a talapzat maradványa emlékműként él tovább: itt állították fel a Regnum Marianum Emlékkeresztet.

regnum_marianum_emlekkeresztk.jpgRegnum Marianum Emlékkereszt 2011-ben

 CAROLINA GŐZHAJÓ EMLÉKTÁBLA
1817–ben, mindössze 10 évvel Fulton gőzhajójának első sikeres útja után, egy pécsi illetőségű polgár, Bernhard Antal saját tervei szerint megépítette kis gőzhajóját, a Carolinát. 1820-ban Pest város tanácsához fordult az átkelőhajózás megindításának engedélyezéséért: „Ezen intézmény célja: személyeket olcsón, amellett mégis kényelmes módon a hídtól a Bomba térre …. vinni, ami eddig csak parton történhetett. E cél minden tekintetben gőzhajó által érhető el, ha utána egy kényelmes uszályhajót akasztanak. Abban a reményben, hogy a két város lakossága, ezen közhasznú intézmény által részükre nyújtott előnyöket kellően méltányolni és támogatni fogja, alulírott elhatározta egy vizidelizsánsz létesítését.”( Jankó Béla: A gőzhajózás kezdete a Dunán, „Carolina”, az első gőzhajó – a Közlekedési Múzeum füzetei 2., 1967).
Bernhard elgondolása az volt, hogy egy kényelmes uszályhajót rendez be, amelyet zárt helyiségekkel és galériás fedélzettel lát el a közönség kényelmére. Ám még mielőtt folyamodványára válasz érkezett volna, a Carolina május 9-én, a pesti oldalon léket kapott és elsüllyedt. Még abban a hónapban kiemelték és kijavították. 1820. július 16-án megindult az első gőzhajó, amely rendszeres átkelő forgalmat bonyolított a Dunán. Óbudáig naponta kétszer, a közbenső állomásokra sűrűbben járt, indulását 5 perccel előbb lövés jelezte. A forgalom november 20-ig tartott. Bernhard ezután visszavitte hajóját Eszékre, itt egy ideig még a jégzajlás által elsodort Dráva-hidat pótolva közlekedett, majd - máig nem ismert okok miatt - elsüllyedt,

carolina_gozhajo_emlektabla.jpg

A kőből készült, 125x105cm-es emléktábla, mely a hajó vésett képét ábrázolja, a 2016-ban lebontott Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum falán 1967 óta volt látható. Felirata: „CAROLINA / AZ ELSŐ MAGYAR / GŐZHAJÓ / ÉPÍTETTE / BARNHARD ANTAL / SELLYÉN / 1817.”

Az emléktáblát a múzeum 2016-os lebontását megelőzően leszerelték és elszállították.

GLORIETTE
Zsigmondy Vilmos bányamérnök 1868-ban kapott engedélyt Pest város közgyűlésétől, hogy a Városligetben kutat fúrjon „hogy a nyerendő vízzel a városligeti tó megtöltessék, …. mindenekfelett fürdői célokra használható legyen.” A munka a tervezett két év helyett közel tíz évig tartott. A kút 971 m-es mélységével akkoriban Európa egyik legmélyebb fúrásai közé tartozott és naponta 1200m3 73,8 Celsius fokos gyógyvizet szolgáltatott. A kút fölé ideiglenes deszkabódét (fúrház) emeltek, mely hamar népszerű lett a korzózni, és gyógyulni vágyó pestiek között. Az Országos Általános Kiállításra készülve azonban a városatyák úgy gondolták, hogy a Városliget kapujában, a Sugárút végén nem csúfolkodhat egy bodega, ezért lebontásáról döntöttek, és helyén felépítették az Ybl Miklós által tervezett díszes ivókutat, a Gloriette-t.

furhaz001.jpg

Az új, ivókutat is magában foglaló 2,5 m magas, hatszögletű, balluszteres korláttal keretezett terasz 1885-ben készült el. Az építmény közepén egy 24 méter magas zászlótartó rúd állt, amit pestiek némi iróniával fogpiszkálónak neveztek. Egészen a Millenniumi Emlékmű felépítéséig díszelgett a Liget szélén, akkor elbontották és elszállították. Ma kilátóként szolgál a Széchenyi-hegyen, az 1860-ban felállított Széchenyi-emlék és a Gyermekvasút végállomásának közelében.

gloriette.jpg

A volt kút helyén a földhöz rögzítve ma egy réztábla található, amin ez olvasható:
"E helyen fakasztott 74-c fokú, percenként 831 liter hozamú hőforrást tudományos vizsgálatai alapján végzett 971 méter mély fúrással 1878. I. 21-én Zsigmondy Vilmos bányamérnök. E ma is működő forrás tette lehetővé a városligeti artézi fürdő létesítését. OMBKE 1968"

 IRÁNYJELZŐ
Az emlékművet Wild László (1944-) építész tervezte, 1987-től állt a Műszaki és Közlekedési Múzeum előtt. A 360 cm átmérőjű 45 cm magas kőmedencében 46 cm-es talapzaton egy kb. 200 cm magas mérföldkő látható. A medencét burkoló fémlapon irányjelzés olvasható, illetve 38 város távolságát tüntették fel km-ben. Felirata: "A MÉRFÖLDKŐ 1850-TŐL / A BUDA-BÉCS KÖZÖTTI POSTAÚT MENTÉN / ÚJSZŐNYBEN, A MAI KOMÁROM TÉRSÉGÉBEN ÁLLT / 1 BÉCSI M / =7,5859 KM."

iranyjelzo.jpgIrányjelző a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum előtt

 A múzeum 2016-os lebontását megelőzően a szobrot elszállították.

TURUL SZOBOR
Az 1903-ban épült Erzsébet híd akkoriban a világ legnagyobb nyílású lánchídja volt. Egy tervezési hiba következtében a híd budai lánckamrájában alkalmazott aszfaltréteg a termálforrások hőhatása miatt megolvadt és a Duna felé kezdett csúszni, ezért vált szükségessé a 17 méter magas talapzatok megépítése, melyekre az akkori esztétika jegyében kerültek rá a Turul szobrok.
A hidat 1945-ben felrobbantották, az egyik megmentett Turul szobor később hosszú évekig a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum előtt állt. A múzeum 2016-os lebontását megelőzően az ütött-kopott, több helyen sérült szobrot elszállították, raktárba helyezték.

turulszobor_a_budapesti_kozlekedesi_muzeum_elott.jpgA régi Erzsébet híd turul szobra a Közlekedési Múzeum előtt

2017-ben a Varga Zoltán restaurátor által helyreállított szobrot az „A HÍD” Zrt. kertjében helyezték el, ahol 2011-óta - múzeumokkal és a Hídépítők Egyesületével együttműködve - szabadtéri kiállításon mutatják be a hazai hídépítés történetének mentett elemeit.

turul_uj_helyen.jpgA Turul szobor új helyén

SZTÁLIN SZOBOR
1951 és 1956 között állt a Városliget szélén, a Felvonulási téren (ma Ötvenhatosok tere). A kommunista diktatúra legmonumentálisabb hazai alkotása, egyben az elnyomás szimbóluma volt. 1956-ban, a forradalom első napjaiban ledöntötték és darabjaira zúzták.
A korabeli napilapok és az MDP jegyzőkönyvei arról tanúskodnak, hogy az 1949-es év második fele Sztálin születésnapja méltó megünneplésének lázában telt. A párt vezető testülete számos ülésen foglalkozott a „hálatelt ünnep” előkészületeivel, végül az 1949. december 20-i Fővárosi Törvényhatósági Bizottság ünnepi ülésén határoztak a generalissimus szobrának felállításáról.
Az MDP Központi Vezetőségének határozata alapján zártkörű pályázat keretében 25 művészt kértek fel a szobor tervezésére. Közöttük volt Borsos Miklós, Farkas Aladár, Ferenczi Béni, Pátzay Pál – ő betegsége miatt nem készítette el pályaművét -, Kisfaludi Stróbl Zsigmond, Sóvári János és Mikus Sándor. A beérkezett pályaművek azonban nem nyerték el a zsűri tetszését, sőt volt, aki egyenesen szabotázsra gyanakodott a pocsék alkotások láttán. A korabeli műveket elnézve nem zárható ki, hogy egyes pályázók korábbi szoborterveiket alakították át Sztálinná, legalább is erre utal, hogy egyik- másik feltűnően emlékeztet Petőfire vagy épp Deákra.

csorba_geza.jpgCsorba Géza szoborterve

A második fordulóra már csak négy művészt – Borsos Miklóst, Farkas Aladárt, Kisfaludi Strobl Zsigmondot és Mikus Sándort - hívtak meg, akik közül a bíráló bizottság – maga a Minisztertanács - Mikus Sándor pályaművét hirdette ki győztesnek. A kivitelezést később személyesen Révai József, a párt főideológusa felügyelte.

ek_sandor.jpgÉk Sándor pályaműve

Közben heves viták zajlottak a helyszín körül. Szóba került a Hősök tere, a mai II. János Pál pápa tér, az Erzsébet tér és a Kossuth tér Alkotmány utcával szemközti része is. Hosszas vívódás után a Népművelési Minisztérium 1951 tavaszán döntött: a szobor felállítására a Városliget szélén, a Gorkij fasor (ma Városligeti fasor) tengelyében a Dózsa György utat javasolták, a talapzatot pedig tribünné kívánták alakítani.

img011k.jpgA Sztálin szobor a Felvonulási téren

Közben a Honvédelmi Minisztérium is benyújtotta igényét: egy katonai díszszemlék megtartására alkalmas térré kívánták formálni a Dózsa György utat, ezért azt teljes városligeti szakaszán 85 méter mélységben kiszélesítették. Az útban lévő épületek elbontásáról egy ülésben döntöttek: áldozatul esett a Városligeti Színkör, a villamos végállomás, Csengery Antal szobra (szerencsére ez átkerült az Almássy térre) és a Regnum Marianum templom. Utóbbira sok szót nem vesztegettek, az MDP titkárság 1951. június 4-i ülésének jegyzőkönyve szerint „felkérték Kossa elvtársat, hogy közölje a városligeti templom egyházi vezetőjével, hogy lebontják a templomot”.

sztalinavatas2.jpgSztálin szobrának avatása

Időközben a szobor mérete 6-ról 8 méterre nőtt, ezért a Százados úti művésztelepen külön műtermet kellett építeni. A 65 mázsás bronzszoborba beolvasztották Tisza István, Andrássy Gyula, Darányi Ignác 1945–ben indexre került szobrait is. Az elkészült tribün 19,99 méter hosszú, 4,80 méter széles és 1,75 méter magas volt, a posztamens 3,20 x 3,48 méter keresztmetszetű, melynek a földtől számított magassága közel 10 méter volt. A nyolc méteres szoborral így az egész emlékmű teljes magassága 18 méter lett. 1951 őszére elvezették a vizet, a csatornát és a villanyt a tribünig, majd az év végére kiépült a rádió és a telefonösszeköttetés is. A szemközti házak tetejére szerelt reflektorokkal biztosították a díszkivilágítást.

sztalin2k.jpgFelvonulás Sztálin szobra előtt

A kivitelezés teljes költsége 9,5 millió Ft-ra rúgott, Mikus tiszteletdíja sem volt csekély, igaz, az előre megállapított 500 000 forint helyett végül csak 200 000 forintot kapott kézhez.
A szobor avatására 1951. december 16-án került sor. Ekkor még nem volt teljesen kész, hiányoztak róla a domborművek, melyek május 1-re, néhány hónappal Sztálin halála után készültek el.
1956-ig minden politikai demonstráció itt, a Felvonulási téren, Sztálin szobra előtt zajlott. (A helyszín 1956 után sem változott, csak akkor már Sztálin nélkül.)
1956. október 23-án a forradalmárok közel százezer ember jelenlétében ledöntötték a gyűlölt monstrumot. A szobor testét a Blaha Lujza térig vonszolták, ahol végül teljesen szétverték. Még november első napjaiban is hallatszott a kopácsolás a Rákóczi út mellékutcájából, ahol feszítették, kalapálták a megmaradt részeket. A tribünön csak a két csizma maradt, ezért a budapestiek a teret egy ideig „csizma térnek” gúnyolták.

sztalin_csizmajak.jpgSztálin csizmája

A szétvert szobor egyik kézfejét Pécsi Sándor színművész egy vállalkozó kedvű taxis segítségével „mentette meg”, kertjében őrizte egy ideig, ma a Nemzeti Múzeumban tekinthető meg. 2008-ban előkerült a szobor füle és szeme, mindkettő a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központban van. Itt látható a szobor hungarocellből készült eredeti méretű másolata is.

sztalin_fej.jpgSztálin feje a Belvárosban

A forradalom leverése után felmerült annak lehetősége, hogy a Sztálin szobor helyére egy 1848/49-es forradalomra emlékező emlékmű épüljön, de erre nem került sor. A tribünről leszedték a frízeket, melynek négy eleme a Mementó Szoborparkban, egy elem pedig az eredeti gipsz kismintával együtt a Terror Házában látható.

 Felhasznált irodalom:
1. Liber Endre: Budapest szobrai és emléktáblái. Budapest, 1934.
2. Medvei Lajos: Vezető Budapest szobrainak megtekintéséhez. Budapest, 1939.
3. Budapest szobrai. Szerkesztette: Gádor Endre. Budapest, 1955, Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata
4. Budapest köztéri szobrai 1692-1945. Szerkesztette: Szöllőssy Ágnes, Szilágyi András, Hadházy Levente. Budapest, 1987, Budapest Galéria
5. Rajna György: Budapest köztéri szobrainak katalógusa. Budapest, 1989, Budapesti Városvédő Egyesület
6. Prohászka László: Szoborsorsok. Budapest, 1994, Kornétás Kiadó
7. Budapest köztéri szobrai és emléktáblái 1985-1998. Szerkesztette: Szöllőssy Ágnes és Boros Géza. Budapest, 1998. Budapest Galéria

Szobormesék 1. rész
Szobormesék 2. rész
Szobormesék 4. rész
Szobormesék 5. rész

Ligetfalvi György

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ujjealigetben.blog.hu/api/trackback/id/tr4618705432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása