A cikk az Arcanum Adatbázisának felhasználásával készült
LENIN SZOBOR
Budapest Főváros Tanácsa 1953-ban hirdetett pályázatot Lenin alakjának megformálására, ez azonban akkor eredménytelenül zárult. Az 1956-ban lebonyolított újabb pályázati forduló keretén belül Beck András, Kamotsay István és Kerényi Jenő kapott felkérést a tervek elkészítésére. A forradalom miatt azonban a szoborállítás lekerült a napirendről, és csak 1958-ban merült fel ismét. Végül 12 évvel az első pályázat meghirdetése után, 1965-ben avatták fel Pátzay Pál (1896-1979) szobrászművész szobrát a Felvonulási téren, nem messze a hajdani Sztálin-szobor helyétől. A szobrász művéért megkapta második Kossuth-díját.
A Lenin szobor 1972-ben (Forrás: Fortepan / ETH Zürich)
A Szovjetunió első vezetőjét ércbe öntő alkotás szakított a korábbi heroizáló ábrázolásmóddal, egy lágy tekintetű, emberközeli Lenint igyekezett megformálni. A mű monumentalitását a mögötte emelt, Weichinger Károly (1893-1982) által készített, 15 méter magas, svéd gránittal burkolt, felfelé keskenyedő csonka gúla adta. (Az ő nevéhez fűződik egyebek között a városligeti Virágkiállítási pavilon, illetve az Arany János Emlékpad építészeti tervezése is). Ennek magassága pontosan a mellé szánt, de soha meg nem épült Nemzeti Színház tervezett párkánymagasságának felelt volna meg.
"Felújításra" szállítják el a Lenin szobrot (forrás: Népszava, 1989. június 1.)
A szobrot 1989. május 31-én, Nagy Imre és mártírtársai újratemetése előtt 2 héttel felújításra hivatkozva teljesen beállványozták, majd elszállították, „hiszen már két éve nyilvánvalóak a szerkezeti problémák”. A magas felújítási költségekre - 17 millió Ft - hivatkozva a Fővárosi Tanács úgy döntött, hogy a szobor nem kerül vissza régi helyére. 1990 nyarán aztán szép csendben elbontották az építészeti részeket is. Az érdeklődők a szobrot ma a Szoborparkban tekinthetik meg.
CSENGERY ANTAL SZOBRA
Csengery Antal (1822-1880) politikus, publicista, a Magyar Tudományos Akadémia tagja, a Földhitelintézet igazgatója. Egykor nyári villája a Liget szélén, az Aréna úton állt. „A nagy kultúr érdemekkel bíró tudós tanár és műfordító” szobrának felállítását tanítványai és tisztelői a 1930-as évek elején kezdeményezték.
Zsákody Csiszér János (1883-1953) szobrászművész 220 cm-es haraszti mészkő talapzaton álló, 250 cm-es, bronz szobrát 1938-ban állították fel a Damjanich utca és az Aréna (ma Dózsa György) út sarkán, az Aréna út 74. sz. házzal szemben, a Regnum Marianum templom mellett.
Csengery Antal szobra a Regnum Marianum templom kertjében
A szobrot 1950-ben, egy évvel a Regnum Marianum templom lerombolása előtt áthelyezték mai helyére, a VII. kerületi Almássy térre.
Csengery Antal szobra az Almássy téren 2024-ben
A szobor talapzatán az alábbi felirat olvasható:
"Csengery Antal
1822-1880
A Polgári Iskola megalapítója.
Hazáját szerető öntudatos magyar polgári társadalom
teheti naggyá és boldoggá az országot."
TANÁCSKÖZTÁRSASÁGI EMLÉKMŰ
Megvalósítására 1957-ben nagyszabású pályázatot írtak ki, melyen Kiss István (1927-1977) nyerte el a megbízást. A szobrász az emlékmű elkészítéséhez Berény Róbert 1919-es Fegyverbe! Fegyverbe! plakátjának motívumát használta fel.
Berény Róbert plakátja
Az emlékmű elkészítése elhúzódott, és csak a Tanácsköztársaság kikiáltásának 50. évfordulóján, 1969-ben avatták fel. A nyolc méter magas, hat tonna súlyú bronzfigura a Hofer Miklós (a meg nem valósult Nemzeti Színház tervezője) által tervezett 20x21 méter méretű, spirálisan emelkedő talapzaton nagyjából az egykori Regnum Marianum templom helyén lett felállítva, melyet éppen a Tanácsköztársaság leverésének emlékére építettek 1931-ben. Mérete a Lenin szoborhoz hasonlóan a tervezett új Nemzeti Színház arányaihoz igazodott. Az emlékmű elhelyezésének egyik célja az volt, hogy a Lenin szoborral együtt a különböző felvonulások, pártrendezvények állandó háttérdíszlete legyen.
Kiss István szobra
A Ligetből kirohanó monstrum soha nem vált elfogadottá, és soha nem épült bele a városképbe. A korabeli pesti humor a kabinos szobraként emlegette. (A magyarázat szerint a Széchenyi fürdő kabinosa üvöltve rohan a szórakozott fürdővendég után, kezében annak ottfelejtett törölközőjével.)
A szobor eltávolítása (1990) óta a talapzat maradványa emlékműként él tovább: itt állították fel a Regnum Marianum Emlékkeresztet.
Regnum Marianum Emlékkereszt 2011-ben
GLORIETTE
Zsigmondy Vilmos bányamérnök 1868-ban kapott engedélyt Pest város közgyűlésétől, hogy a Városligetben kutat fúrjon „hogy a nyerendő vízzel a városligeti tó megtöltessék, …. mindenekfelett fürdői célokra használható legyen.” A munka a tervezett két év helyett közel tíz évig tartott. A kút 971 m-es mélységével akkoriban Európa egyik legmélyebb fúrásai közé tartozott és naponta 1200m3 73,8 Celsius fokos gyógyvizet szolgáltatott. A kút fölé ideiglenes deszkabódét (fúrház) emeltek, mely hamar népszerű lett a korzózni, és gyógyulni vágyó pestiek között. Az Országos Általános Kiállításra készülve azonban a városatyák úgy gondolták, hogy a Városliget kapujában, a Sugárút végén nem csúfolkodhat egy bodega, ezért lebontásáról döntöttek, és helyén felépítették az Ybl Miklós által tervezett díszes ivókutat, a Gloriette-t.
Az új, ivókutat is magában foglaló 2,5 m magas, hatszögletű, balluszteres korláttal keretezett terasz 1885-ben készült el. Az építmény közepén egy 24 méter magas zászlótartó rúd állt, amit pestiek némi iróniával fogpiszkálónak neveztek. Egészen a Millenniumi Emlékmű felépítéséig díszelgett a Liget szélén, akkor elbontották és elszállították. Ma kilátóként szolgál a Széchenyi-hegyen, az 1860-ban felállított Széchenyi-emlék és a Gyermekvasút végállomásának közelében.
A volt kút helyén a földhöz rögzítve ma egy réztábla található, amin ez olvasható:
"E helyen fakasztott 74-c fokú, percenként 831 liter hozamú hőforrást tudományos vizsgálatai alapján végzett 971 méter mély fúrással 1878. I. 21-én Zsigmondy Vilmos bányamérnök. E ma is működő forrás tette lehetővé a városligeti artézi fürdő létesítését. OMBKE 1968"
SZTÁLIN SZOBOR
1951 és 1956 között állt a Városliget szélén, a Felvonulási téren (ma Ötvenhatosok tere). A kommunista diktatúra legmonumentálisabb hazai alkotása, egyben az elnyomás szimbóluma volt. 1956-ban, a forradalom első napjaiban ledöntötték és darabjaira zúzták.
A korabeli napilapok és az MDP jegyzőkönyvei arról tanúskodnak, hogy az 1949-es év második fele Sztálin születésnapja méltó megünneplésének lázában telt. A párt vezető testülete számos ülésen foglalkozott a „hálatelt ünnep” előkészületeivel, végül az 1949. december 20-i Fővárosi Törvényhatósági Bizottság ünnepi ülésén határoztak a generalissimus szobrának felállításáról.
Az MDP Központi Vezetőségének határozata alapján zártkörű pályázat keretében 25 művészt kértek fel a szobor tervezésére. Közöttük volt Borsos Miklós, Farkas Aladár, Ferenczi Béni, Pátzay Pál – ő betegsége miatt nem készítette el pályaművét -, Kisfaludi Stróbl Zsigmond, Sóvári János és Mikus Sándor. A beérkezett pályaművek azonban nem nyerték el a zsűri tetszését, sőt volt, aki egyenesen szabotázsra gyanakodott a pocsék alkotások láttán. A korabeli műveket elnézve nem zárható ki, hogy egyes pályázók korábbi szoborterveiket alakították át Sztálinná, legalább is erre utal, hogy egyik- másik feltűnően emlékeztet Petőfire vagy épp Deákra.
Csorba Géza szoborterve
A második fordulóra már csak négy művészt – Borsos Miklóst, Farkas Aladárt, Kisfaludi Strobl Zsigmondot és Mikus Sándort - hívtak meg, akik közül a bíráló bizottság – maga a Minisztertanács - Mikus Sándor pályaművét hirdette ki győztesnek. A kivitelezést később személyesen Révai József, a párt főideológusa felügyelte.
Ék Sándor pályaműve
Közben heves viták zajlottak a helyszín körül. Szóba került a Hősök tere, a mai II. János Pál pápa tér, az Erzsébet tér és a Kossuth tér Alkotmány utcával szemközti része is. Hosszas vívódás után a Népművelési Minisztérium 1951 tavaszán döntött: a szobor felállítására a Városliget szélén, a Gorkij fasor (ma Városligeti fasor) tengelyében a Dózsa György utat javasolták, a talapzatot pedig tribünné kívánták alakítani.
A Sztálin szobor a Felvonulási téren
Közben a Honvédelmi Minisztérium is benyújtotta igényét: egy katonai díszszemlék megtartására alkalmas térré kívánták formálni a Dózsa György utat, ezért azt teljes városligeti szakaszán 85 méter mélységben kiszélesítették. Az útban lévő épületek elbontásáról egy ülésben döntöttek: áldozatul esett a Városligeti Színkör, a villamos végállomás, Csengery Antal szobra (szerencsére ez átkerült az Almássy térre) és a Regnum Marianum templom. Utóbbira sok szót nem vesztegettek, az MDP titkárság 1951. június 4-i ülésének jegyzőkönyve szerint „felkérték Kossa elvtársat, hogy közölje a városligeti templom egyházi vezetőjével, hogy lebontják a templomot”.
Sztálin szobrának avatása
Időközben a szobor mérete 6-ról 8 méterre nőtt, ezért a Százados úti művésztelepen külön műtermet kellett építeni. A 65 mázsás bronzszoborba beolvasztották Tisza István, Andrássy Gyula, Darányi Ignác 1945–ben indexre került szobrait is. Az elkészült tribün 19,99 méter hosszú, 4,80 méter széles és 1,75 méter magas volt, a posztamens 3,20 x 3,48 méter keresztmetszetű, melynek a földtől számított magassága közel 10 méter volt. A nyolc méteres szoborral így az egész emlékmű teljes magassága 18 méter lett. 1951 őszére elvezették a vizet, a csatornát és a villanyt a tribünig, majd az év végére kiépült a rádió és a telefonösszeköttetés is. A szemközti házak tetejére szerelt reflektorokkal biztosították a díszkivilágítást.
Felvonulás Sztálin szobra előtt
A kivitelezés teljes költsége 9,5 millió Ft-ra rúgott, Mikus tiszteletdíja sem volt csekély, igaz, az előre megállapított 500 000 forint helyett végül csak 200 000 forintot kapott kézhez.
A szobor avatására 1951. december 16-án került sor. Ekkor még nem volt teljesen kész, hiányoztak róla a domborművek, melyek május 1-re, néhány hónappal Sztálin halála után készültek el.
1956-ig minden politikai demonstráció itt, a Felvonulási téren, Sztálin szobra előtt zajlott. (A helyszín 1956 után sem változott, csak akkor már Sztálin nélkül.)
1956. október 23-án a forradalmárok közel százezer ember jelenlétében ledöntötték a gyűlölt monstrumot. A szobor testét a Blaha Lujza térig vonszolták, ahol végül teljesen szétverték. Még november első napjaiban is hallatszott a kopácsolás a Rákóczi út mellékutcájából, ahol feszítették, kalapálták a megmaradt részeket. A tribünön csak a két csizma maradt, ezért a budapestiek a teret egy ideig „csizma térnek” gúnyolták.
Sztálin csizmája
A szétvert szobor egyik kézfejét Pécsi Sándor színművész egy vállalkozó kedvű taxis segítségével „mentette meg”, kertjében őrizte egy ideig, ma a Nemzeti Múzeumban tekinthető meg. 2008-ban előkerült a szobor füle és szeme, mindkettő a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központban van. Itt látható a szobor hungarocellből készült eredeti méretű másolata is.
Sztálin feje a Belvárosban
A forradalom leverése után felmerült annak lehetősége, hogy a Sztálin szobor helyére egy 1848/49-es forradalomra emlékező emlékmű épüljön, de erre nem került sor. A tribünről leszedték a frízeket, melynek négy eleme a Mementó Szoborparkban, egy elem pedig az eredeti gipsz kismintával együtt a Terror Házában látható.
IDŐKERÉK
Megépítésének gondolata még 1982-ben Herner János (1955- ) filozófus agyában született meg, aki barátai - közöttük Janáky István (1938-2012) építész - segítségével igyekezett támogatókat keresni elképzelése megvalósításához. Bár az illetékeseknek tetszett az ötlet, gyakorlatilag több, mint 10 évig semmi nem történt. 1995-ben aztán fordult a kocka, ekkor javaslat született az Időkerék felállításának helyszínére, ám a tervbe vett Hajógyári szigetet végül elvetették.
Az Időkerék tervrajza
Az új helyszínre vonatkozó javaslat csak négy év múlva született meg. Az ekkor körvonalazódott terv szerint az óriás időkerék elindult volna a Műcsarnoktól az Ajtósi Dürer sor irányába, és évi 12,5 m-t megtéve, 64 év alatt gördült volna végig a Felvonulási téren. 1999. december 31-én, az ezredfordulós ünnepségsorozat apropóján és idején akarták elindítani. Előbb az építési engedély körül támadtak gondok, majd anyagi nehézségek álltak elő (ekkor a kiviteli költség 250 millió Ft volt). Később felmerült, hogy az Időkerék útjában lenne a Városligetbe tervezett Nemzeti Színháznak. Aztán az ötlet ismét parkoló pályára került, mert időközben megszületett a terv, hogy a Felvonulási tér alá mélygarázst építenek, ezért a kerék helyét beljebb kellene tolni a fák felé, de a vándorló időkerék miatt senki nem akart fákat kivágni.
Épül az Időkerék
Ismét eltelt pár év, míg újra naprendre került az Időkerék megvalósítása, ám ekkor már az eredeti koncepció igencsak megváltozott. Az új terv szerint a szerkezet már csak egy helyben állna, azaz már csak egy „egyszerű” homokórát mintázna, melyben a „homok” egy év alatt pereg le, ezért évente egyszer át kell fordítani. Az elképzelések szerint a szerkezetet számítógépes rendszer irányította volna, hogy az utolsó szemek – szökőévtől függetlenül – mindig szilveszterkor peregjenek le a felső tartályból.
A kivitelezés 2004 januárjában indult, április 20-ig bárki hozzátehette a maga „másodperceit” az egy év alatt lepergő homokhoz, azaz lehetősége volt homokot kanalazni a homokórába. A lehetőséggel 117 ezren éltek.
A 60 tonna súlyú, 8 méteres átmérőjű, 2,5 méter széles homokóra vörös gránitból, rozsdamentes acélszerkezetből, golyóálló üvegből készült. Belsejében 4,5 m3 finomszemcsés „homok” (különlegesen kopásálló, tiszta és páramentes, mesterségesen előállított üveg-granulátum) hullott az alsó részbe. A homok pergése olyan lassú volt, hogy nappali fényben csak közelről lehetett látni.
Az ünnepélyes avatás pillanata
Felavatására hazánk EU-csatlakozásának éjszakáján, 2004. április 30-án nulla órakor Meggyesi Péter miniszterelnök jelenlétében ünnepélyes keretek között került sor a Felvonulási téren, nem messze a Műcsarnoktól, pontosan ott, ahol valaha a Lenin szobor állt.
Tervezési és kivitelezési hibák miatt a szerkezettel kezdetektől fogva gondok voltak, beázott, majd a páramentességért felelő nitrogén kezdett el szivárogni. Ezeket a hibákat viszonylag gyorsan kijavították, és ha nem is számítógépes rendszerrel, de a Vörösmarty Gimnázium diákjainak segítségével pontban éjfélkor sikerült átfordítani.
A szerkezet üzemeltetéséért 2005-től a Kincstári Vagyoni Igazgatóság felelt, ők már egy év múlva átadták volna az üzemeltetést a Fővárosnak. A kiszemelt üzemeltető, a Budapest Galéria szakmai álláspontja szerint az időkerék-építmény nem köztéri képzőművészeti alkotás. Inkább egy olyan mérnöki műtárgynak tekinthető, amelynek megjelenését és működését kizárólag műszaki paraméterek határozzák meg. Azt is jelezték, hogy a Budapest Galériának "nem áll módjában a több tízmilliós fenntartási, működtetési költségek, valamint a szükséges műszaki feltételek biztosítása". A város vezetés magáévá téve a Budapest Galéria álláspontját, nem vette át az Időkerék üzemeltetését.
A KVI ekkor megpróbálta pályázat útján használatba adni a szerkezetet. Értékét ekkor 267 ezer forintban állapították meg. Mértéktartó becslések szerint kb. havi 1 millió Ft volt a karbantartási költsége. A használónak gondoskodnia kellett volna a szerkezet őrzéséről, gázzal való rendszeres feltöltéséről, és a szilveszteri átfordításról. Ráadásul az állam nemcsak spórolni szeretett volna, hanem valamennyit keresni is: a vagyonkezelői jog átadása minimum egymillió forint lett volna, valamint évenként ugyancsak egymillió forint kért volna a jövőbeni üzemeltetőtől „működtetési díj” címén. Volt ugyan egy jelentkező, de végül nem hirdettek nyertest.
Az Időkerék ezután jogutódlással átkerült a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-hez. A gyakori működési hibák ellenére a Vagyonkezelő nem élt a garanciális szerződésben vállalt kivitelezői kötelezettséggel, így a szerkezet szép lassan tönkrement. Egy ideig az ötletgazda Herner János és az általa létrehozott Kronosz Alapítvány próbálta az állam által szerződésben vállalt feladatokat ellátni, de az ő anyagi lehetőségeik meglehetősen korlátozottak voltak. A kilátástalannak tűnő helyzetből menekülő útnak tűnt, hogy Kínából érkezett egy ajánlat, mely szerint egy pekingi parkban állították volna fel az Időkereket. Ebből sem lett semmi.
Egyre rosszabb, elhanyagoltabb állapotba került, őrzéséről, karban tartásáról senki nem gondoskodott, a tájékoztató táblák tönkre mentek, így az arra járóknak – főleg a turistáknak - fogalmuk sem volt arról, hogy mit is látnak. 2011-ig hol működött, hol nem, ezután már meg sem mozdult.
Városliget rehabilitációjával összefüggésben 2021-ben született döntés véget vetett az Időkerék szenvedésének: szétszedték és elszállították. Akkor még felmerült annak a lehetősége, hogy felújítása után valahol felállításra kerül. Ez azonban ma nincs napirenden